رنگ و پوشش دکـورال

پوشش‌های طرح چوب، نمایی کاملا واقعی از اغلب چوب‌های گران‌بها و زیبا مانند چوب گردو، راش، بلوط، فندق و . . . را دارا می‌باشد که علاوه بر حفظ منابع طبیعی جلوه‌های بسیار زیبایی از طبیعت را برای محیط منزل، محل‌کار و و اماکن عمومی شهر به ارمغان خواهند آورد.

مراحل ایجاد پوشش دکورال

  1. ابتدا پروفیل ها با رنگ های پودری نظیر پلی اورتان ها پوشش داده می شود.

علت استفاده از پوشش های  پودری زیرسازی مناسب جهت قرارگیری فیلم بر روی پروفیل آلومینیوم است .

پوشش های پودری خود دارای سه مرحله است:

  • مرحله اولیه شامل چربی گیری و تمیز کاری ( pretreatment)
  • پاشش رنگ پودری (powder spray)
  • پخته شدن در کوره (curing)

2  .  پروفیل های  رنگ شده پس از خروج از کوره با فیلم های مخصوص (دکورال ) پوشش داده می شوند .این فیلم ها کاملا بر روی سطح پروفیل وکیوم می شود.

3  .  سپس درکوره مخصوص دکورال در دما ی200 الی 230c حرارت می بینند .در این مرحله نقش فیلم به سطح پروفیل انتقال پیدا می کند.

4  .  بعد از پخت در کوره و خنک شدن لایه فیلم را ازسطح پروفیل جدا می کنند.

عملیات ایجاد این طرح‌ها به صورت کاملاً اتوماتیک بوده که پس از مراحل شستشو، کروماته و پاشش رنگ‌های پودری الکترواستاتیک انجام می‌شود.

رنگ و پوشش آنودایز

بسیاری از فلزات به اکسید شدن تمایل دارند و لایه‌ی نسبتاً پایداری از اکسید، روی آن‌ها تشکیل می‌شود. در شرایط معینی این لایه‌ی اکسید محافظت کننده است و از خوردگی سطح فلز جلوگیری می‌‌کند. در عمل، با استفاده از این خاصیت، لایه‌ی اکسیدی یا هیدروکسیدی موجود بر روی فلزات را تقویت می‌کنند و یا باعث ایجاد این لایه می‌شوند. به این نوع عملیات سطحی، ایجاد پوشش‌های تبدیلی و یا اکسیدی می‌گویند.

به دو طریق می‌توان این لایه‌ی اکسیدی را بر روی فلزات ایجاد نمود:

  1. روش شیمیایی: بر اثر جذب فلز یا اکسید فلزی روی سطح که باعث ایجاد یک لایه‌ی پایدار می‌شود. مانند: کروماته کردن.
  2. روش آندی یا الکتروشیمیایی: در این روش، اکسید فلز در شرایط کنترل‌ شده تشکیل شده و کاملاً متراکم می‌باشد و یا بر اثر عملیات بعدی متراکم و غیرقابل‌نفوذ خواهد شد. مانند: آندایزینگ آلومینیوم.

مراحل آندایزینگ:

آندایزینگ فرایندی الکتروشیمیایی برای ضخیم‌ ترکردن لایه‌های اکسیدی موجود بر روی فلزات فعال نظیر آلومینیوم می‌باشد. این لایه‌ی آندی، برای مقاصد مختلف از در و پنجره‌ی ساختمان، وسایل صنعتی تا تجهیزات هوا- فضا به کار می‌رود.

عملیات آندایزینگ مانند سایر روش‌های پوشش دادن شامل مراحل مختلف آماده‌سازی سطح می‌باشد. این مراحل به اختصار بدین قرارند:

چربی‌گیری و تمیز کردن با حلال‌ها و یا مواد قلیایی

لایه‌برداری یا اچ‌کاری توسط محلول سودا که مات شدن سطح را نتیجه می‌دهد.

آندایز کردن: ایجاد پوشش اکسیدی توسط جریان برق بر روی سطح آلومینیوم در حمام اسید سولفوریک

رنگ زدن (الکتروکالرینگ): رنگ کردن سطح متخلخل توسط نمک فلزات معدنی با استفاده از جریان برق

آب‌بندی (سیلینگ): در این مرحله، سوراخ‌های فیلم متخلخل، هیدراته شده (آلومینیوم اکسید هیدارته/ بوهمیت Al2O3.H2O) و پُر می‌شوند.

رنگ و پوشش پودری

رنگ های پودری قابل اجرا بر روی کلیه سطوح فلزی می باشند. از جمله مزایای رنگهای پودری می توان به تنوع رنگ و طرح، در صد براقیتهای متفاوت، سازگاری با محیط زیست، کیفیت و استحکام بالا، دارا بودن قابلیت شستشو و مقرون به صرفه بودن آنها، اشاره کرد. هم چنین به دلیل انجام عملیات زیرسازی و پخت قطعات در کوره هایی با دمای 200 درجه سانتیگراد و استفاده از رزین های پلی استر، این رنگها در برابر گرما و اشعه UV از مقاومت بالاتری برخوردار می باشند.